fallback

Когато спрем да притежаваме коли

Бъдещето на автомобилната индустрия изглежда все по-неясно и може да доведе до създаването на напълно нови пазари

18:15 | 22.07.17 г. 9
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Автомобилите ще преживеят много промени в близките години. Една от най-големите: вероятно няма да притежавате кола изобщо, пише в свой анализ Wall Street Journal.

Благодарение на споделеното пътуване и насочването към самоуправляващи се автомобили, целият модел на притежаване на коли се преобръща, а много скоро може да не изглежда по начина, по който изглеждаше в последния век.

Шофьорите например може да не се налага да карат. Вместо това ще разчитат на наемането на автономни коли по заявка. А ако решат да си купят, вероятно ще споделят превозното средство, като го отдават по наем на други хора, когато не го използват.

Междувременно автомобилните вече търсят начини да поддържат бизнеса си, докато по-малко хора се ангажират дългосрочно с коли. Ще се появяват стартъпи, които да разработват услуги, които този нов модел на собственост изисква. Може би дори ще създадат изцяло нови индустрии за самоуправляващи се коли и споделено пътуване.

Ето и какви промени се задават и какво точно означават те:

Шофьорите: Край непрестанните ангажименти

Притежаването на кола за дълго символизираше свобода и независимост. Но в бъдеще това може да е рядък лукс.

Споделянето на превози, каквото го познаваме сега, ще набира популярност, докато хората свикват все повече с икономиката на споделянето, а повече хора се местят в препълнените градове, където притежаването на кола е бреме. Една четвърт от километрите, изминавани в САЩ, може да са преминавани именно чрез споделени или самоуправляващи се коли до 2030 г., сочи оценка на Boston Consulting Group.

А бизнесът със споделяне на превози може да приеме нови форми.

Стартъпи като базираната в Лос Анджелис Faraday Future например предвиждат продажбата на абонаменти за автомобил – чрез позволяването на хората да го използват за определен брой часове на ден, по определена схема на фиксирана цена.

Други фирми експериментират с идеята за позволяване на шофьорите да имат достъп до повече от един вид превозно средство чрез абонамент. Така шофьорът може да избере между компактен модел един ден и миниван на следващия, ако има нужда от повече места.

Дори хората, които в крайна сметка си купят кола, могат да гледат на нея като на краткосрочен ангажимент и като източник на печалба.

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск подсказа, че се подготвя да създаде мрежа от собственици на коли с марката Tesla, които да отдават под наем самоуправляващите се автомобили, така че да изкарват пари от тях.

Разбира се, най-голямото препятствие за много от тези промени ще бъде съвсем простичко – хората трябва да се откажат от идеята да притежават собствена кола – нещо, което е вградено в културата ни от много десетилетия. Нещо повече, купувачите на коли не само трябва да се откажат от идеята за собственост, но и от идеята да шофират, тъй като вероятно ще се ползват автономни превозни средства.

От своя страна, компаниите вече търсят начини за реклама на колите, така че да се преодолее част от психологическата съпротива към това да не притежаваш кола. Waymo, звеното на Alphabet за автономни автомобили, започна публични тестове на самоуправляващите се миниванове Phoenix за отбрани потребители, с цел стотици семейства да опитат.

Идеята е да има по-добро разбиране на това как подобна услуга може да замести семейната кола.

"Всъщност експериментираме, за да видим колко далече могат да стигнат потребителите от гледна точка на използване на подобна услуга, която да замести личния им транспорт“, твърди Джон Крафчик, ръководител на Waymo и бивш директор на автомобилна компания.

Големите производители на коли: Ще се помирят с услугите по заявка

За гигантите в автомобилния свят новият модел на притежаване на коли представлява огромна заплаха.

В резултат от новите тенденции продажбите на автомобили вероятно ще спаднат. Нещо повече, тъй като автономните коли вероятно ще бъдат направени, така че да издържат на пътя по-дълго, като се обновяват лесно и частите им се сменят с лекота, резултатът ще бъде наистина тежък за онези, които са изградили бизнеса си върху модела за семейство с две коли, което редовно си купува нови. В момента колите се сменят средно на всеки 60 месеца според Experian.

В отговор някои автомобилни компании се опитват да посрещнат заплахите като експериментират с различни модели на собственост. Единият план за мотивиране на шофьорите да си купуват коли е, за да ги дават под наем, както планира Мъск. Междувременно BMW експериментира със споделени превози чрез услугата си Reachnow. Членовете имат достъп до колите на BMW, които могат да вземат при нужда и да ги оставят някъде, след като приключат работата си.

Нови бизнеси: В помощ на една нова индустрия

Бонусът от самоуправляващите се коли ще бъде, че хората ще имат повече свободно време, когато са в превозните средства. А това ще създаде нови възможности за генериране на средства за производителите на коли.

Автономните коли могат да освободят повече от 250 млн. часа за потребителите годишно, отключвайки т.нар. нова „икономика на пътуващите“, твърди Intel Corp. Проучване на компанията от юни показва, че около 800 млрд. долара могат да бъдат генерирани до 2035 г. от всичко това, докато до 2060 г. сумата може да достигне 7 трлн. долара.

Всичко това може да обясни защо новите играчи в сферата на превозите, като Apple, Amazon,com и Samsung Electronics, проучват тази област. В някои случаи това означава, че колата ви може да се превърне в хол на колела.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:19 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още